Caravana Poftă de carte – inițiată în octombrie 2016 de Asociația OvidiuRo – a ajuns în perioada 10 – 12 aprilie în județul Mehedinți, unde primăriile estimează pentru anul acesta un număr total de 1635 de copii care pot beneficia de programul național Fiecare Copil în Grădiniță (FCG). Programul, lansat în februarie 2016, încurajează accesul la grădiniță al copiilor care provin din familii defavorizate (sub 284 lei/membru familie venit lunar) prin acordarea lunară de tichete sociale pentru grădiniță, condiționate de prezența zilnică.
Caravana Poftă de Carte are ca obiectiv încurajarea cititului interactiv şi a unei alimentaţii sănătoase în grădinițele din comunitățile defavorizate și își propune totodată să informeze părinții cu privire la Legea nr. 248/2015. În acest an școlar, 10.000 de copii defavorizați din toată țara vor primi câte o carte pentru acasă și 1.000 de cărți uriașe ilustrate vor ajunge în grădinițe, în cadrul proiectului.
Săptămâna aceasta, în județul Mehedinți, 148 de copii de vârstă preșcolară au participat la sesiunile de citit interactiv și au primit câte o carte ilustrată după lecția-degustare desfășurată în cele 9 grădinițe din comunele Grozești (satele Grozești și Cârceni), Punghina (satele Punghina, Recea și Drincea), Vrata și Tîmna (satele Tîmna, Plopi și Izvorălu) – unde au fost oferite cărți uriașe ilustrate, fructe și legume, materiale educaționale și produse de igienă, ca parte a Caravanei Poftă de carte. În total, 232 de cărți ilustrate au ajuns la copiii din grădinițe și din comunitățile sărace. Celor 71 de părinți prezenți la activități le-au fost oferite informații sau clarificări despre tichetele sociale pentru grădiniță precum și despre alimentația potrivită pentru copii. Cele 4 comune au fost selectate cu sprijinul autorităților locale și județene, pe baza statisticilor disponibile referitoare la mărimea populației preșcolare, rata de marginalizare și gradul de cuprindere a copiilor defavorizați în învățământul preșcolar.
În majoritatea satelor vizitate, accesul copiilor defavorizați la educație preșcolară este îngreunat de lipsa mediatorului școlar (dificultăți în încadrarea acestuia), lipsa hainelor și a încălțărilor adecvate și de lipsa rechizitelor.
Cum funcționează: Copiii de vârstă preșcolară – indiferent dacă sunt înscriși sau nu – sunt invitați alături de părinții lor să participe la sesiuni de citit interactiv la grădinița din localitate. La finalul acestor sesiuni, fiecare copil primește propria carte – ,,Să mâncăm multe culori’’ – personalizată cu numele lui de către profesor, pe care o poate lua apoi acasă. Tema sesiunilor de citit de anul acesta este alimentația sănătoasă, iar activitatea pornește de la o carte publicată inițial în limba engleză și adaptată de OvidiuRo pentru copiii din România.
,,Misiunea noastră este ca fiecare copil să poată beneficia de educație preșcolară de calitate. Grădinițele din mediul rural sunt, din păcate, slab dotate, cu toate că cei mici își doresc foarte mult jocuri și cărți ilustrate. Copiii sunt încântați când cineva le citește, iar cărțile îi cuceresc instantaneu. Cărțile uriașe pe care le aducem sunt o noutate, iar pentru cei mai mulți dintre ei, cartea pe care o primesc este și prima lor carte – ceea ce este îngrijorător, având în vedere rezultatele unui studiu american ce arată că un copil provenind din mediile defavorizate (deci cu acces limitat la resurse educaționale) are în vocabular, în medie, 500 de cuvinte până la vârsta de 3 ani, comparativ cu ceilalți copii, care își însușeșsc 1100 de cuvinte în primii 3 ani de viață. Sperăm ca tehnicile de citit interactiv propuse de noi să le fie utile atât educatorilor cât și părinților – cu impact direct asupra dezvoltării cognitive a celor mici.”, a declarat Maria Gheorghiu, cofondator OvidiuRo.
Caravana Poftă de carte va ajunge la copii defavorizați din toate cele 41 de județe ale țării până la finalul anului acesta școlar, proiectul fiind o continuare firească a Caravanei de vară FCG ce a acoperit 99 de comunități din 15 județe.
60.000 de copii provenind din familii defavorizate au fost înscriși în programul național Fiecare Copil în Grădiniță până în decembrie 2016, dintr-un total de 110.000 estimați de Ministerul Muncii, la nivel național. În medie, 64% dintre copiii atrași în program au avut prezență zilnică în lunile septembrie – decembrie 2016 și au beneficiat de tichetul social pentru grădiniță, un prim rezultat palpabil al legii fiind creșterea frecvenței copiilor.
Legea nr. 248/2015 răspunde obiectivelor cu privire la reducerea abandonului școlar (la 11.3%) și a sărăciei și inechității sociale ce derivă din Strategia Europa 2020. În 2015, rata abandonului școlar în România ajunsese la 19.1% și se estimează că în prezent doar unul din trei copii săraci beneficiază de educație timpurie.
România este a doua dintre țările cu cea mai mare inegalitate socio-economică din UE iar acest decalaj se reflectă în mod direct în nivelul de alfabetizare și performanțele copiilor la citit. Potrivit Raportului de țară realizat de ELINET, România este pe locul 23 (din cele 24 de state UE participante la evaluările PIRLS în 2011) cu peste 35% dintre elevii de clasa a IV-a demonstrând probleme serioase la citit (același procent de 35% reprezintă proporția copiilor expuși riscului abandonului timpuriu al școlii).
2,655 total views, 2 views today