Aproape zilnic, pe străzile din județul Mehedinți se produc accidente de circulație în care sunt implicați șoferii de TIR. Odată cu deschiderea circulației pe podul de la Calafat, județul a devenit principala poartă de ieșire din țară și de multe ori, conștienți de puterea mastodonților pe care îi conduc, tiriștii se comportă precum adevărați regi ai șoselelor cărora nimic nu le stă în față și nu de puțin ori se apropie periculos de mașina condusă de șoferii care nu conduc pe placul lor în încercarea de a-i obliga pe aceștia să mărească viteza sau apelează la alte metode de șicanare în trafic a șoferului care nu conduce pe gustul lor. De cele mai multe ori, aceste comportamente sunt din cauza oboselii acumulate de șoferi, care găsesc diferite tertipuri pentru a fenta timpii de odihnă obligatorii.
Recent, polițiștii biroului rutier din cadrul Inspectoratului Județean de Poliție au făcut o razie pentru verificarea orelor de odihnă, iar ce au descoperit a fost un adevărat dezastru. Controlul a scos la iveală faptul că zeci de șoferi de TIR manipulează tahograful cu ajutorul unui magnet pentru a fenta orele de odihnă sau apelează la alte metode, la fel de ilegale. În opt ore, polițiștii au verificat peste 130 de tiruri, iar amenzile aplicate au fost de aproximativ 100.000 de lei:
”Am urmărit îndeosebi respectarea timpilor de conducere ai șoferilor vehiculelor de mare șomaj și după cum ați văzut și dumneavoastră, surprizele nu au întârziat să apară, începând de la mersul prin folosirea cardului altui conducător auto, lipsa cardului în tahograf și terminând cu dispozitivul de fraudare- respectiv magnetul, a timpilor de conducere” a declarat Claudiu Bebec, șeful Biroului Poliției Rutiere.
Metodele de fraudare au drept scop păcălirea tahografului digital, astfel încât acesta să înregistreze perioada în care un camion merge, drept timp de odihnă. Acest aspect duce la acumularea unei oboseli accentuate a şoferului (care nu se mai odihneşte după cele 4,5 ore de condus). În acest fel, mastodontul de 40 de tone devine un pericol atât pentru viaţa şoferului (căruia îi va fi tot mai greu să îl controleze datorită oboselii), dar şi pentru ceilalţi participanţi la trafic). Din păcate, practica păcălirii timpilor de condus este una pe scară largă.
În România pentru manipularea tahografului, șoferii pot să primească amenzi cuprinse între 4000 și 8000 de lei.
Astfel de lucruri nu se întâmplă în alte țări din Uniunea Europeană, iar acest lucru din cauză că amenzile sunt de ordinul a mii sau chiar zeci de mii de euro, camionul respectiv se sechestrează pentru perioade între 1-6 luni, deci nimeni nu riscă pentru 3-6 ore câștigate să piardă x luni de muncă a mașinii + amenzi+ avocați.
E adevărat că lipsa autostrăzilor îi scoate din minți pe șoferii de TIR, dar acest lucru nu reprezintă o scuză pentru încălcarea legii sau pentru punerea în pericol a vieții celorlalți participanți la trafic.
Voica Briceag
8,751 total views, 2 views today